söndag 8 november 2020

Aldrig glömma


Den här boken läste vi i bokcirkeln den här månaden. Britt Peruzzi var ett nytt namn för mig och Aldrig glömma är hennes debut. Det är en ganska klassisk kriminalhistoria som utspelas i Nice. Huvudpersonen är kriminalkommissarien Alda Luppi som åter är i tjänst efter en tids sjukskrivning. Hon har en sällsynt nervsjukdom som påverkar hennes vardag, men hon är fast besluten att kunna göra sitt jobb. När en äldre kvinnan hittas mördad utanför restaurangen hon driver tillsammans med sin man och son får Alda Luppi ta sig an fallet. Det verkar finnas flera hemligheter in restaurangfamiljen, men är någon av dem tillräckligt motiv för ett mord?
Det märks att författaren tycker om Nice och hon skriver in många detaljer för att visa att hon har lokalkännedom. Just miljön är det jag tycker bäst om med en här boken - den känns lite annorlunda. Annars är upplägget med plågad kriminalare och dolda familjehemligheter inte något nytt.

I bokcirkel hade vi invändningar mot att det kanske lite väl mycket kändes som första boken i en serie. Det "planterades" mycket information som uppenbarligen kommer att följas upp när serien fortsätter. Den hade också behövt en liten omgång till av en redaktörs ömma omsorger för att tvätta bort en del trista fel.

Men för mig är det här trivsam underhållningsläsning och en helt habil kriminalare. Den passar den som vill ha lite snällare kriminalhistorier utan en massa blod och otäckheter.


Aldrig glömma
Författare: Britt Peruzzi
Förlag: Bazar (2020)

2 kommentarer:

  1. Kanske lät jag mer kritisk när vi pratade om den i cirkeln än vad jag nu i efterhand känner att jag är. Man har verkligen läst sämre deckare, och miljön är ju originell för att vara hos en svensk författare.
    https://jsprbok.blogspot.com/2020/11/183-britt-peruzzi-aldrig-glomma.html

    SvaraRadera