fredag 9 september 2011

Bokbloggsjerka

Då var det fredag och dags igen för Annikas bokbloggsjerka.

Veckans fråga:
När insåg du att läsning var din passion och en otroligt viktig del av ditt liv?

Det känns som att svaret är att jag alltid vetat. Jag kan inte minnas att mina föräldrar läste för mig, men däremot har mamma har alltid läst och det har alltid funnits böcker hemma. Jag fick utrangerade biblioteksböcker från en släkting och andra i födelsedagspresent och julklapp. När jag blev äldre fick jag måmnga ungdomsböcker av min ena faster och började botanisera bland mammas böcker. Jag älskade vårt lokala bibliotek och minns tydligt när jag fick mitt första lånekort :)
Jag läste alltid!

Det var stor lycka när jag insåg att det gick att studera böcker på heltid och kurserna i litteraturvetenskap är det absolut roligaste jag har gjort i utbildningsväg. Ja, i alla fall sånär som på kursen i Förlags- och bokmarkandskunskap då jag också började tro på riktigt att det skulle kunna gå att ha böcker som arbete. Och på den vägen är det :)

Nuförtiden blir det ju inte lika mycket lästid, men jag försöker fortfarande att läsa så mycket jag kan och orkar.

4 kommentarer:

  1. Ja, jag kommer ihåg att jag också fick massor av böcker i present. På något sätt måste min omgivning ha förstått att det var det jag önskade mig.

    SvaraRadera
  2. Jag lånade böcker av mina äldre kusiner, många Lotta och Kitty hade de. Härligt!

    SvaraRadera
  3. Monika - den bästa presenten! (kan tyvärr fortfarande inte kommentera hos dig, men har varit inne och läst).

    Joanna - trevligt att du tittade in. Så härligt att ha äldre kusiner att låna av.

    SvaraRadera
  4. Jag försöker tänka på det där med presenter och ger nästan alltid bort böcker.

    SvaraRadera