tisdag 7 juni 2016

Krigstid (Sagan om Turid del 2)

Rec.ex. från Berghs förlag - tack!
Äntligen fick jag träffa Turid igen! Jag läste den första delen Kungadottern för en tid sedan och tyckte så väldigt mycket om den. Har du inte läst den första delen, så varnar jag härmed för spoilers.

I Krigstid har Turid flytt sin hemby efter Varjagernas grymma anfall. Med endast kläderna på kroppen och sin träl Unna som sällskap ska hon försöka ta sig någonstans där hon kan hitta skydd och bundsförvanter - och förhoppningsvis även sin trolovade om han fortfarande är vid liv.

Kvinnorna är utsatta i sin ensamhet, både djur och människor utgör fara för dem. De slår följe med en grupp resande och Turids förmåga att sia och läka ger dem respekt. Så småningom når de den relativa tryggheten under beskydd av en annan kungafamilj. Kriget går dock inte att undkomma och snart rasar striderna runt dem igen. Turid och Unna gör det som krävs för att överleva, men det har sitt pris och Turids världsbild kastas omkull flera gånger. Inte minst i relation till Unna börjar Turid tvivla på den självklara rätt hon tidigare ansett att det varit att hålla trälar. Nu när hon inte har sin familj och sin ställning - vad är det som gör henne mer värd än Unna?

Elisabeth Östnäs berättar rappt, nyanserat och skickligt den spännande historien om Turid i en fascinerande tid. Jag tycker att det här är riktigt, riktigt bra!

Nu väntar jag med spänning på nästa del ...

(Jag kryssade "Young Adult Novel" på min sommarbingobricka)

Krigstid
Författare: Elisabeth Östnäs
Förlag: Bergh (2016)
ISBN: 9789150221701
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar