måndag 13 juni 2016

Vågspel

Rec.ex. från Albert Bonniers förlag
- tack!
Ann Rosmans senaste deckare heter Vågspel och har som vanligt är det en historisk händelse som vävs in i en nutida kriminalgåta. Det här är ett grepp som jag verkligen brukar uppskatta och Ann Rosman gör det så bra.

Men, för det kommer ett men här, den här gången klarar jag inte riktigt att hålla intresset uppe. Grundhistorien med en guldskatt som sjönk under första världskriget, en expedition för att bärga skatten på 70-talet och en försvunnen dykexpert i nutid är det inget fel på. Tyvärr försvinner spänningen i detaljerade beskrivningar om segling och dykteknik. Och då menar jag mycket detaljerade. Det blir ett problem när läsaren inte är så intresserad av vare sig det enda eller det andra. Just segling har det ju varit en del av i de tidigare böckerna och det var precis lagom även för en oinsatt.

Men jag gillar huvudpersonen Karin Adler. Jag uppskattar också beskrivningen av miljön på Orkneyöarna och inslagen av folktro därifrån, och mot slutet av boken blir det riktigt spännande.

Jag tidigare läst SjälakistanFyrmästarens dotterPorto Francos väktare och Mercurium av samma författare och dem tyckte jag mycket om.

(Jag kryssade "thriller/suspense" på min sommarbingobricka.)

Vågspel
Författare: Ann Rosman
Förlag: Bonnier (2016)
ISBN: 9789100145033
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Hoppas hinna fortsätta läsa Rosmans böcker snart. Efter att ha läst de två första så har jag fått mersmak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla jag läst tidigare har jag tyckt mycket om.

      Radera