lördag 22 juli 2017

Så länge min bror andas



Vill du läsa en gripande och spännande roman om hur det kunde vara att leva i Danmark under andra världskriget så kan jag varmt rekommendera Så länge min bror andas av Set Mattson.

I berättelsen får vi träffa Gila, den judiska flickan som gör allt för att hennes familj ska hitta trygghet undan nazisterna när mängder av danska judar deporteras från Danmark till koncentrationsläger. Vi får träffa Ilse som arbetar för den dansks motståndsrörelsen.

Gripande, som sagt, med mycket trovärdiga människoskildringar. Också en viktig historielektion om något som hände för inte så länge sedan. Jag visste till exemplet inte mycket om att så många danska judar lyckades fly till Sverige tack vare fiskare som smugglade över dem i sina båtar. Men också att många människor råkade illa ut i händerna på smugglare som såg en chans att tjäna pengar. Ger otäcka ekon mellan då och nu.

Läs! 

Så länge min bror andas
Författare: Set Mattsson
Förlag: Historiska media (2016)
ISBN: 9789175453033
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer: