måndag 31 juli 2017

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks


Månadens hyllvärmare blev Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E. Lockhart.

Det är den smarta och charmiga berättelse om Frankie som, efter att ha genomgått en nästan askunge-lik "förvandling" över sommaren, går från att ha varit nästan osynlig till att bli flickvän till en av skolans populäraste och snyggaste killar. Men Frankie nöjer sig inte med det - hon vill inte bara vara någons charmerande bihang och hon blir mer och mer irriterad på pojkvännen Matthew och hans kompisars smussel kring det hemliga sällskap de tillhör. Ett sällskap som bara killar får vara med i.

Frankie tänker ut en plan som utmanar internatskolans ålderdomliga traditioner och sätter sprätt på killarnas hemliga sällskap. Frågan är bara hur långt hon kan driva det utan att bli upptäckt ...

I början av boken tyckte jag att den var lite tramsig och jag irriterade mig på Frankie som bara tittade stjärnögd på Matthew och började strunta i sina gamla vänner. Men både berättelsen och Frankie växte och det samlade intrycket efter avslutad läsning är att Frankie är en riktigt cool huvudkaraktär. Jag kan varmt rekommendera den här boken!

Jag har tidigare läst Kanske är det allt du behöver veta av samma författare.

Jag kombinerar utmaningar denna månad och kryssade "En av dina hyllvärmare" i läsutmaningen #sommarbingo2017

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
Författare: E Lockhart
Förlag: Lavender Lit (2015)
ISBN: 9789187879074
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Det var ju något där i början som störde också mig, men sedan blir ju boken så himla bra. Frankie är verkligen en intressant karaktär :)

    SvaraRadera