onsdag 17 juli 2024

Temasommar: 2 x Markus Jarl

Idag blir det 2 x böcker av Markus Jarl.

Den första boken Dina färger var blå handlar om sjuksköterskan Lina. Hon arbetar på neonatalavdelningen och möter barn varje dag. Men till hennes stora sorg vill hennes man Samuel inte ha barn.

En dag dyker Linas ex Ted upp. Han förklarar att han har tre månader kvar att leva och dem vill han tillbringa med henne. Det blir en pressad situation för Lina. Hon vill inte neka Teds önskan, men det skapar spänningar i Linas och Samuels äktenskap.

Jag måste säga att jag har väldigt svårt för premisserna i den här boken. Ted lämnade Lina när hon som allra mest behövde stöd, och nu kommer han tillbaka med en helt orimlig begäran. Lina släpper ballt och Samuel bara jamsat med. Dessutom har jag svårt för författarens språk som är överlastat och, för mig, onödigt konstlat poetiskt.

Men eftersom så många verkar tycka om Markus Jarls böcker tänkte jag att jag skulle ge dem en chans till och jag läste författarens debutroman Tusen bitar. I den möter vi Nils och Benke. De är ett par som har fått kämpa i motvind för sin reaktion. Nils föräldrar kunde till exempel inte acceptera att han var förälskad i en man.

Parallellt berättar boken om Ebba och Robert som efter många år som gifta har stagnerat i ett olyckligt äktenskap. Robert sitter mest vid datorn och spyr ut hat över homosexuella personer på nätet.

De båda parens vägar möts så klart och utan att spoilra för mycket handlar det om organdonation och om man kan ta emot ett organ från en person som man föraktat för den han är.

Jag vill gärna tycka om boken för upplägget och temat är intressant, men tyvärr fallet jag inte för den här boken heller. Än en gång är det språket som lägger sig i vägen för berättelsen och tynger ner den.

Jag har en bok till hemma av Markus Jarl och det är romanen Där du en gång gick. Kanske ska jag ta mig an den och se om det blir ett fall av "tredje gången gillt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar