torsdag 16 augusti 2012

Deckarlista

Hos Nilma hittade jag denna deckarlista som samtidigt är ett slags test. Det händer ju att det slinker ner en deckare då och så, då vi får se hur det för mig:

1. Män som hatar kvinnor – Stieg Larsson
 2. Flickan som lekte med elden – Stieg Larsson
 3. Luftslottet som sprängdes – Stieg Larsson
 4. Sprängaren – Liza Marklund

 5. Nobels testamente – Liza Marklund
 6. En plats i solen – Liza Marklund
 7. Coq Rouge – Jan Guillou
 8. Fiendens fiende – Jan Guillou
 9. Madame Terror – Jan Guillou
 10. Isprinsessan – Camillia Läckberg
 11. Tyskungen – Camilla Läckberg

 12. Sjöjungfrun – Camilla Läckberg
 13. Mördare utan ansikte – Henning Mankell
 14. Hundarna i Riga – Henning Mankell
 15. Kinesen – Henning Mankell
 16. Skuld – Karin Alvtegen
 17. Saknad – Karin Alvtegen
 18. Svek – Karin Alvtegen

 19. Det grovmaskiga nätet – Håkan Nesser
 20. Fallet G – Håkan Nesser
 21. Människa utan hund – Håkan Nesser

 22. Den döende dandyn – Mari Jungstedt
 23. Den mörka ängeln – Mari Jungstedt
 24. Den dubbla tystnaden – Mari Jungstedt
 25. Gråt i mörker – Björn Hellberg
 26. Pojken som inte ljög – Björn Hellberg
 27. Nattvandraren – Björn Hellberg
 28. Solstorm – Åsa Larsson
 29. Det blod som spillts – Åsa Larsson

 30. Svart stig – Åsa Larsson
 31. Statsrådet och döden – Bo Balderson
 32. Mord, herr talman – Bo Balderson
 33. Statsrådet klarar krisen – Bo Balderson
 34. Stum sitter guden – Anna Jansson
 35. Alla de stillsamma döda – Anna Jansson
 36. Må döden sova – Anna Jansson

 37. Faller fritt som i en dröm – Leif GW Persson
 38. Linda – som i Lindamordet – Leif GW Persson
 39. Den som dödar draken – Leif GW Persson
 40. God natt min älskade – Inger Frimansson
 41. Skuggan i vattnet – Inger Frimansson
 42. Mörkerspår – Inger Frimansson
 43. Midvinterblod – Mons Kallentoft
 44. Höstoffer – Mons Kallentoft
 45. Sommardöden – Mons Kallentoft

 46. Tunnare än blod – Åsa Nilsonne
 47. I det tysta – Åsa Nilsonne
 48. Ett liv att dö för – Åsa Nilsonne
 49. Nattfåk – Johan Theorin
 50. Gud som haver – Ingrid Elfberg

Testsvar här:
 0 poäng: Du måste har surfat in på fel sida av misstag
 1-5 poäng: Bott stora delar av ditt liv utomlands?
 6-10 poäng: Godkänt
 11-20 poäng: Väl godkänt!
 21-30 poäng: Mycket väl godkänt!
 31-48 poäng: Helt otroligt bra!
 49-50 poäng: WOW!

23 lästa deckare på listan gav alltså betyget mycket väl godkänt :)

6 kommentarer:

  1. 23 stycken var inte illa :)
    Kollade mig själv och fick ihop 27st. Men så
    gillar jag ju deckare väldigt mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 27 st - det var bra.
      Jag antar att resultatet beror lite på urvalet också. En del författare har jag inte läst alls och andra har jag läst fler böcker av än de som finns i listan.

      Radera
  2. Jag fick bara ihop 17, ojojoj, det var dåligt :D Men det var inte riktigt "mina" författare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, urvalet här spelar stor roll. Annars får man nog ihop 50 lästa deckare.

      Radera
  3. Jag fick ihop 37... något säger mig att jag kanske borde variera min läsning lite mer.

    SvaraRadera