måndag 6 augusti 2012

Nordisk läsutmaning: Grönland

I den nordiska läsutmaningen i juli var det dags för Grönland. Det fanns inte så många böcker av Grönländska författare att välja på, så flera av oss har läst samma böcker. Här kommer en sammanställning:

Saltstoden av Ole Korneliussen fick inte många pluspoäng i den här utmaningen.




Bokföring enligt Monika skriver att det kändes som en flummig feberdröm.

Eli läser och skriver tyckte att den var riktigt gnällig.

I Elinas hylla skriver att det troligen är den av de tråkigaste böcker hon läst.

Inte heller jag tyckte att det var en bok med särskilt många förtjänster. Huvudpersonen var dessutom riktigt osympatisk.




Kalak av Kim Leine är kanske ett gränsfall då författaren egentligen är dansk, men vi bestämde oss för att det ändå var OK eftersom han bott mer än 15 år på Grönland och den här boken till stor del utspelas där.

Eli läser och skriver fick stundtals svårt att andas av all ångest i boken, men tycker att beskrivningarna av Grönland och Kim Leines skicklighet som berättare övervägde.

Lottens bokblogg blev lite förvånad över att hon gillade boken så pass mycket, men tycker att det var en välskriven (om än lite långdragen) skildring av ett missbruk. Även Lotten är förtjust i Leines karga miljöbeskrivningar.

Också för mig var Grönladsskildringen den stora behållningen med den här boken. Huvudpersonen fick jag aldrig något riktigt grepp om och hans öde berörde mig inte så mycket som en sådan svart historia borde göra.


Qivittoq av Ingamaj Beck fick blandat omdöme.

Violens boksida läste med stor behållning och fick mersmak av Becks författarskap. En bok som växer ju mer man tänkte på den enligt Violen.

Min egen läsupplevelse av denna bok var långt ifrån så positiv. Det var helt enkelt en bok som gick mig helt förbi.




Bild från Gothique.
En annan titel av Ingamaj Beck lästes av Gothiques bokblogg. Hon ångrade sig nästan när Kärlekens benämningar kom fram ur bibliotekets magasin, men är glad att hon inte dömde boken efter omslaget. Det var en allvarlig, surrealistisk och humoristisk läsning. Kanske borde fler av oss beställa fram den ut våra biblioteks magasin!









Har jag glömt någon Grönlandsbloggare den här månaden?

I augusti läser vi Norge. Tipsa gärna varandra!

5 kommentarer:

  1. I augusti läser jag barnböcker från Norge!

    SvaraRadera
  2. Och jag har ju redan läst min norska - Unni Lindell - och blev positivt överraskad och är glad att mamma tipsade om just "Honungsfällan". (: Jag har ju varit lite misstänksam mot deckare nu ett tag ... (;

    SvaraRadera
  3. http://violensboksida.bloggplatsen.se/2012/08/17/8458198-martha-louise-varfor-prinsar-och-prinsessor-inte-har-krona-pa-huvudet/

    Min norska barnbok!

    SvaraRadera