fredag 3 augusti 2012

I havet finns så många stora fiskar

Om man vill ha något lättsamt och trevligt att läsa i sommar så ska man inte välja den här boken. I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam är visserligen ingen svårläst bok, men den är som ett slag i magen.
Det är en bok om ett svek mot ett barn som är så stort och så obegripligt att det är svårt att finna ord för det.

Den handlar om lilla Malte som redan vet att han inte ska berätta om allt som händer hemma för fröknarna på dagis. Som håller med mamma när hon förklarar att blåmärkena beror på att Malte är klumpig. Som känner igen ljudet av vin som hälls upp i ett glas i köket.
Det handlar om förskolepersonalen som misstänker att något inte står rätt till, men inte vågar konfrontera.
Det handlar om Maltes mamma som tar emot hjälpen från en främmande man utan att ifrågasätta vad han har för intresse av att umgås ensam med ett litet barn. Det är skrämmande att läsa om hur lätt Roger tar sig in i Maltes liv, men frågan är om inte mammans svek och oförmåga (ointresse) av att ta hand om sitt barn är ännu mer skrämmande.

Allt som händer ses av "betraktaren", en person som läsaren från början inte får veta mycket om, men som bit för bit också berättar sin egen historia.

Sara Lövestam berättar skickligt och ger små glimtar av en större bild. En bild som visar att Malte är långtifrån ensam om att vara utsatt och värnlös.

Skickligt är det också hur personporträtten växer fram och att läsaren från början inte vet vilka personer som är "onda" eller "goda". Mer spännande och långt mer obehagligt än många deckare.

En bok som alla borde läsa!

10 kommentarer:

  1. Ja ett slag i magen var en bra beskrivning.........Men om man bortser från det otäcka så skriver Sara Lövestam väldigt bra. Har du läst hennes senaste, Tillbaka till henne? Om inte rekommenderar jag den varmt. Den är nog den bästa bok jag läst och inte alls otäck :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den står här hemma i hyllan och väntar ;)

      Radera
  2. Jag har så svårt för böcker där barn och unga far illa, jag blir ofta rent fysiskt illamående. Samtidigt känns det viktigt att faktiskt veta vad som kan hända, jag är ju ändå en vuxen som finns i skolans värld, och därigenom är en del av deras vardag. Jag lägger den i "Vill läsa"-högen och sparar tills jag är modig nog...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner precis samma sak när det gäller sådana här böcker, men läser ändå.

      Radera
  3. Känns ju märkligt att säga att jag vill läsa den här boken, men den står med på bokläsningslistan. Har Lövestams Tillbaka till henne liggande här hemma och den ser jag också fram emot att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man både vill och inte vill läsa. Jag har också Tillbaka till henne liggandes.

      Radera
  4. Hua, det verkar vara en bra men jobbig bok!

    SvaraRadera
  5. Den är uppskriven på min "vill läsa"-lista! Har inte läst något av Sara Lövestam tidigare. Kanske en kandidat till min bokklubb nästa gång det är min tur att välja bok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan det absolut vara, men du får varna dina bokcirkelvänner att det är en jobbig bok.

      Radera