måndag 5 november 2012

Böcker om böcker - oktobersammanfattning













Bättre sent är aldrig kommer här nu sammanfattningen av oktoberläsningen i utmaningen böcker om böcker. Tack alla för länkar till era inlägg, det gör det hela mycket enklare för mig. Lista på alla deltagare ligger i vänsterkanten under utmaningsfotot.


Bokhyllan i pepparkakshuset läste Bläckhjärta av Cornelia Funke. Vackert omslag, bitvis glimrande, långa transportsträckor - men en bokälskare kan ändå inte motstå en bok om böckers magi.










Gothiques bokblogg bloggar om en bok hon har läst tidigare (men enligt utmaningens regler så är det helt OK) nämligen Den oändliga historien av Michael Ende. En bok som Gotique tokälskade när hon läste den första gången. En omläsning gav höga förväntningar, lite besvikelse men ändå den där pirrande känslan till slut.








Bokföring enligt Monika tog sig an boken Dewey Decimal av Nathan Larson. En mörk bok som inte handlade så mycket om böcker som man faktiskt skulle kunna tro. Låter det spännande. Titta in hos Monika så får du veta mer ;)








Spännande var det också i Booked for Murder av V.L. McDermid som Flickan och böckerna läste. En deckare i bokmiljö med spektakulära mord - som om de vore tagna ur en roman ...









En bok om sanna bokälskare kan man nog kalla Used and Rare av Lawrence och Nancy Goldstone. Mirthful's bookblog gör också en omläsning i oktober. Used an Rare handlar om två boksamlare som hellre lägger pengar på förstautgåvor än på mat. Det låter lite bekant det där, eller?










Bloggbohemen och jag valde samma bok (men med väldigt olika omslag) den här månaden, nämligen Den stulna romanen av Nawal El Saadawi. Den utspelas i Egypten och handlar om en litteraturkritiker som i hemlighet skriver på en roman som verkar få ett eget liv.







Mimmimaries böcker läste The Book Thief (Boktjuven) av Markus Zusak. En bok om längtan efter ord under brinnande krig. En bok med en ovanlig berättare.









Violens boksida valde att läsa en essäsamling av Thomas Nydahl Alla de andra som också skrev. En bok om litteratur som var vederkvickande och uppmuntrande. Låter härligt, eller hur?










Så, då var sammanfattningen klar för denna gång. Om inte annat har ni kanske fått lite inspiration till vilken bok ni ska välja i november?

Jag vill läsa alla böckerna här ovan. En del av dem igen ;)
Boktjuven läste jag för ett par år sedan och utnämnde till det årets bästa bok. Den oändliga historien var en av mina absoluta favoriter som ung. Undrar om jag vågar läsa om den ...

Men jag ska börja med Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansome i november.

7 kommentarer:

  1. Åh vad spännande! Massor av intressanta bokböcker!
    Jag hade också tänkt ge mig på Sansom i november, men jag har fler kandidater så ev tar jag till någon av de andra.

    SvaraRadera
  2. Här var det ju massor jag vill läsa, vet inte om det är bra eller dåligt ;) I november tänker jag ge mig på Jasper Ffordes Var är Jane Eyre? Och hoppas den är precis lika bra som den låter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände också så, min läslista blir bara längre och längre.
      Kul att du läser Fforde. De böckern är jag också nyfiken på.

      Radera
  3. Dessutom är ju omslaget till Alla de andra som också skrev så vackert! Letade upp det på konstnärens sida och har det nu som skrivbordsbild, men säg det inte till nån.....;-)

    SvaraRadera
  4. I november-december kommer jag att läsa
    Det gränslösaste äventyret av Astrid Lindgren och
    Böcker som samtalar av Lena Kjersén Edman.

    Den senare har jag läst förut så det får väl bli novembers bok och så i december tycker jag Astrid Lindgren passar väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att höra vad du tycker om de böckerna.

      Radera