tisdag 13 november 2012

This or that?

"This or that"-utmaningen cirkulerar på bokbloggarna nu. Jag antar Bloggbohemens öppna utmaning.

1. Ljudbok eller bok i handen?
Bok i handen. Jag har inte fallit för ljudböcker - om jag ligger i sängen och lyssnar så somnar jag. Om jag har en ljudbok på när jag gör annat så glömmer jag att lyssna. Om jag körde bil oftare, kanske det skulle kunna bli en god vana.
2. Pocket eller inbunden?
Nästan alltid pocket. De passar så bra i handväskan ;)
Men vissa böcker och författare vill jag ha inbundet och nu när jag återupptäckt biblioteket blir det också mer inbundet (och tyngre handväska ...)
3. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction)
Påhittat. Oftast. Men det gör inget om det känns som om det kunde vara på riktigt.
4. Harry Potter eller Twilight?
Båda!
5. Fantasyvärld eller vår värld?
Vår värld. Är inte helt frälst på fantasy även om jag läst en del bra i genren.
6. Kindle, iPad eller annat?
Jag har läst ett par böcker i min iPhone och en på vår platta. Det fungerar, men jag föredrar pappersbok.
7. Låna eller köpa böcker?
Jag köper mycket böcker, men har börjat bli bättre på att låna igen och det känns bra. Jag behöver inte äga alla böcker har jag kommit på ;)
8. Bokhandlar eller online?
Det blir oftast online, men jag älskar en riktigt fin bokhandel.
9. Ensamstående bok eller trilogi?
Ensamstående, tror jag. Serier brukar tappa något - det är svårt att hålla samma kvalitet i för många böcker.
10. Tjock bok eller kort bok?
Om böckerna är korta hinner man ju läsa fler, men en riktigt välskriven "tegelsten" är inte fel heller.
11. Romans eller action?
Romans
12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Av de alternativen så blir det mysa under filt. Om jag får välja fritt så får det bli på en filt i halvskuggan i en park.
13. Varm choklad eller latte?
Latte. Hvergang.
14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Läser mycket recensioner, men blir sur om de spoilrar. Om det är någon bok jag sett mycket fram emot kan jag välja att undvika att läsa recensioner och blogginlägg om den tills jag har läst ut den.

Utmaningen är fri för den som vill - men länka gärna så att jag kan komma och läsa vad du svarar!

11 kommentarer:

  1. Kul att fler än jag återupptäckt biblioteket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en väldigt bra grej. Särskilt när bokhyllorna hemma redan är alltför fulla.

      Radera
  2. Svar
    1. Härligt. Men så här års är ju under en filt i soffa inte så tokigt heller.

      Radera
  3. Det där med recensioner tycker jag är en svår balansgång. Ibland blir man ju väldigt inspierad av en lagom avslöjande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men den får ju inte berätta hur det går.

      Radera
  4. (är det för sent att hänga på Böcker om böcker, i morgon skriver jag nog något, igen?

    SvaraRadera
  5. Trevligt, då kommer mitt inlägg redan på måndag :)

    SvaraRadera