tisdag 29 oktober 2013

Än finns det hopp

Rec.ex. från W&W - tack!
Finns bl.a. på Adlibris och Bokus
Karin Wahlberg är läkare och väl bekant med sjukhusmiljön, men i hennes tidigare böcker har den miljön varit bakgrunden till kriminalhistorier. Än finns det hopp utspelas också sjukhusmiljö och är på sitt sätt väldigt spännande, även om det inte är en deckare.

Istället får vi följa några olika människor med anknytning till sjukhuset i den lilla staden Ekstad. Det är tidigt 50-tal och en polioepedemi härjar i staden. Jag kan själv inte bedöma om skildringen är tidstypisk, men den känns väldigt trovärdig. Jag får en liten känsla av den lite äldre typen av flickbok, de som jag tog över efter min mamma. Kanske en mindre glamorös version av Cherry Ames, men med samma omsorg om detaljer - vare sig det gäller sjukhusmiljön eller doktorinnornas kläder och frisyrer.

Den här boken är den första delen i en serie med samma persongalleri. Än finns det hopp är en trevlig bekantskap och jag kommer att hålla utkik efter nästa del.

Jag har tidigare läst Sigrids hemlighet av samma författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar