måndag 16 september 2013

Barnbokstema: Askungen i bilder

Illustrationerna är onekligen väldigt viktiga i barnböcker. Det är intressant hur samma berättelse kan illustreras på olika sätt. Vi har tre olika Askungen-sagor här hemma som skiljer sig mycket från varandra.















Utgiven 1981 genom Bokklubben Barnens
bokpaket är denna version illustrerad av
Alberto Solonosa.Det är sockersött och
pastelligt med stooora fluffiga klänningar.
Jag älskade den här boken när jag var liten
och tyckte att Askungen var sååå vacker.
Nu tycker min dotter samma sak.

 
Den här Askungen-versionen är utgiven
1972 och illustrerad av Errol Le Cain.
Bilderna är magiska och märkliga - och
ibland lite skrämmande. Murriga färger och
överdrivna perspektiv, men väldigt vackert.
Som liten var jag fascinerad.
Som vuxen är jag helt förälskad i dessa bilder.
























 


I Den röda barnkammarboken är
Askungensagan illustrerad av Gunna Gräs.
Dessa illustrationer är väldigt långt ifrån det
klassiskt vackra prinsessidealet,
men kanske desto mer intressanta.































Vilken är din favorit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar