onsdag 18 september 2013

Thrillerliv

Thrillerliv av Jessica Johansson är en bok som jag blev nyfiken på att läsa eftersom jag följer författaren på Twitter. Jag blev glad när jag fick boken som rec.ex. av förlaget X Publishing - tack!

Handlingen är lite ovanligt på det viset att vi redan från sida ett får veta att huvudpersonen Anna Viktoralia kommer att dö. Vi får veta precis hur det kommer att gå till och när det kommer att ske, så däri ligger inget spänningsmoment.

Istället blir det kanske den sorgliga meningslösheten i Anna Viktoralias tillvaro som blir det intresseväckande. En meningslöshet som hon själv upplever, men läsaren med facit i handen ännu mer. Anna Viktorialia jobbar motvilligt på ett café, dövar sig med värktabletter och undviker samtal från sin missbrukande mamma. Hon längtar efter att åka till USA - lyckas hon bara ta sig dit kommer hennes liv bli bra. Det är hon säker på.

Insprängt i berättelsen finns också en skildring av en annan kvinna. Louella bor i en mellanstor amerikansk stad. Hon är gravid med en cowboy som går in och ut ur hennes liv som han behagar.

Det här är en bok som inte liknar så mycket annat jag har läst. Kanske väljer jag vanligtvis andra genrer än den satiriska undergångsromanen. Jag har det i början ganska jobbigt med läsningen. Boken skaver i mig. Jag blir inte klok på upplägget med den insprängda berättelsen om Louella eller utdragen ur Anna Viktoralias skrivbok. Huvudpersonen irriterar jag mig rejält på. Jag vill skaka om henne och be henne skärpa sig och lyfta blicken från sin egen spegelbild någon gång. Samtidigt önskar jag henne en varm famn att krypa upp i och någon som kan berätta för henne att hon är bra precis just som hon är. Att de snygga silikonbrösten inte är det enda hon har på pluskontot.

Och ändå. Ändå vill jag läsa vidare. Läsningen drar mig mot det oundvikliga slutet. Och då förstår man att det måste vara just så.

Om jag gillar den?
Det vet jag inte än. Men den lämnade mig på intet sätt oberörd.
Det är hursomhelst ett bra betyg.

Thrillerliv
Författare: Jessica Johansson
ISBN: 9789185763351
Förlag: X Publishing (2013)
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar