tisdag 29 april 2014

Tematisdag: Manga och animé

Tisdagstemat hos Boktimmen handlar idag om manga och animé. I bokform är det inget jag läser alls. Däremot är jag mycket förtjust i animé-filmerna från Studio Ghibli. Det är långtifrån bara tecknade filmer för barn, utan det finns väldigt bra - och ibland otäcka - filmer för en vuxnare publik också.

Men även de filmer som är avsedda för barn är riktigt, riktigt bra och kan ses och uppskattas av alla åldrar. Jag blir alltid väldigt glad när barnen väljer en Studio Ghibli-film istället för en Disneyfilm. Favoriterna här är Min granne Totoro, Kickis Expressbud, Ponyo på klippan vid havet och Lånaren Arietty.

Själv grät jag ögonen ur mig till Eldflugornas grav.

To-to-ro, Totoro

2 kommentarer:

  1. Ett tips, om du inte redan sett den, är Miyazakis "Porco Rosso", inte lika gullig och barnvänlig kanske, men sånt är alltid svårt att bedöma. Värt ett försök i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Tack för tips! Den har jag sett. Bra den också.

    SvaraRadera