fredag 11 juli 2014

Hamarsmans dotter

Hamarsmans dotter av Ronnie G. Lundin är berättelsen om Johanna och Håkan. De flyttar som nygifta in på Hoburga gård på Fårö. Deras fäder var fiender och stred om gården. Johannas far motsatte sig giftermålet, men fick ge efter för sin dotters starka vilja. Johanna och Håkan får flera barn tillsammans och lever ett tämligen gott liv. På granngården bor Märit med sin ålderstigne make. Håkan känner en dragning till den vackra Märit och när han ger efter för attraktioner får det stora konsekvenser för hans familj.
En bok om "svek, dråp och mord och i skogens skugga vakar en osalig ande, en gotländsk byse, medan han vaktar på den skatt han en gång stal."

Jag fick den här boken som rec.ex. av Mörkersdottir förlag - tack!

Jag gillar ju den här typen av bok! Historiska romaner, familjesagor och starka kvinnoporträtt - bara bra saker! För det är kanske framförallt kvinnorna i den här boken som riktigt berör mig. Deras slit, ansvaret för att få maten att räcka, barnafödandes glädje och svårigheter. Mycket läsvärd!

Hamarsmans dotter
Författare: Ronnie G Lundin
Förlag: Mörkersdottir (cop. 2014)
ISBN: 9789175990101
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. ;-)
      Tack själv!
      Blev sugen på att läsa den första boken.

      Radera
    2. Den finns att köpa som e-bok på Mörkersdottir förlag eller som pappersbok hos bl a Duo dito. http://bokeributiken.tictail.com/ Även där finns den starka och unga Johanna med .

      Radera
  2. Blev sugen. Är det alltså två böcker? Bör man läsa dom i ordning? Jag gillar ju också den här typen av böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du skulle gilla, Ylva. Jag läste tvåan utan att ha läst ettan och det fungerade alldeles utmärkt. Tämligen fristående skulle jag säga, men det är klart - läser man bok 1 först har man ju den historien med sig.

      Radera
  3. Får försöka planera in dessa i en redan höga högen ;)

    SvaraRadera