onsdag 9 juli 2014

Tigerporten

Tigerporten av Christina Courtenay har stått i min bokhylla sedan bokmässan då jag fick den som rec.ex. av EA Förlag - tack!

Handlingen beskrivs så här av förlaget: "Det är 1732 i Göteborg, och den viljestarka Jess von Sandt vet bara alltför väl att det är männens värld. Hon är övertygad om att hennes styvfar försöker lura henne på farsarvet. Hon är fast besluten att avslöja honom - kosta vad det vill - men så länge hon är ogift har hon ingen chans. Hjälpen kommer i form av den stilige skotten Killian Kinross, som själv gjorts arvlös av sin farfar. Jess blir både attraherad och rasande på honom, men i ett försök att återta sin förmögenhet, föreslår hon Killian ett skenäktenskap. De gifter sig och planerar att avslöja styvfadern, då Killian får sitt livs chans. Han erbjuds följa med Svenska Ostindiska Kompaniets jungfruresa till Kina och han känner att inget får stå i hans väg inte ens hans unga hustru. Han ger sig iväg på den våghalsiga resan till Fjärran Östern, och tror att han lämnat sina känslor bakom sig. Men han gör inte resan ensam och den blir inte alls som han tänkt sig."

Det är en lättläst roman som är satt i ett intressant historiskt sammanhang. Skildringen av 1700-talets Göteborg är färgstark och målande och den uppskattar jag mycket.
Kanske trodde jag att det skulle vara mer en historisk roman, men fokus hamnar på romance-delen av berättelsen, som ger mig lite Harlequin-vibbar när Jess gång på gång slits mellan sin avsky och sin attraktion för Killian. Det är iofs inget dåligt i det, men jag var inställd på mer historia än romantik.
Hursomhelst hade jag en underhållande lässtund med den här boken.


Tigerporten
Författare: Christina Courtenay
Förlag: EA förlag (2013)
ISBN: 9789187519031
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer: