torsdag 24 november 2016

1947

Rec.ex. från Natur & Kultur via Augustpriset.
Förra året var jag bloggambassadör för Augustpriset och bevakade speciellt fackboksgenren. I år läser jag bara de nominerade som har fångat mitt intresse och bland dem finns 1947 av Elisabeth Åsbrink som är nominerad i just fackbokskategorin.

I boken gör författaren nedslag i året 1947 och de världshändelser som kommer i kölvattnet efter andra världskriget. Det är självklart stort fokus på de politiska händelserna, men här finns även avsnitt som handlar om kultur- och litteraturvärlden. Det är också en personlig bok för författaren, då hon berättar sin pappas historia. Han som är ett av de föräldralösa judiska barn som kriget lämnade efter sig och det här året är avgörande för den riktning hans liv tar. Den är också skrämmande aktuell då den till stor del handlar om vad man ska göra med de stadslösa judar som inte kan återvända till sina gamla hemländer. En stor skara människor som inte har någonstans att ta vägen och som ingen vill eller förmår ta ansvar för.  Låter det bekant?

"Den är så bra!" sa jag till min man när jag var klar med läsningen. "Får hon ihop det till en sammanhängande berättelse?" frågade han när jag hade berättat lite mer. Det var svårt att svara på. För på ett sätt vill jag säga nej. Det här är brottstycken ur tiden - utvalda händelse, ett utvalt år - även om det så klar finns händelser och beslut som bygger på varandra. Men det är ingen bok som ger några tydliga svar eller som ger lösningar på problem. Den är också till sin natur fragmentarisk då den är uppdelad månadsvis och skriven i ganska korta stycken.
Å andra sidan vill jag säga ja, för författaren skriver dessa brottstycke på ett så rasande bra sätt och med en sådan självklarhet att jag som läsare känner att det är fullständigt naturligt att det är så här de måste hänga ihop, att det är just de här sakerna som måste berättas. Det är en engagerande bok - en bok som intresserar och berör. Jag måste googla. Jag vill veta mer! Samtidigt är den lika njutbar att läsa som en välkomponerad roman. Jag vet inte hur Elisabeth Åsbrink har lyckats. Jag gillar att den är genrelös - på gränden mellan fackbok och roman.

Det här är en briljant bok!


1947
Författare: Elisabeth Åsbrink
Förlag: Stockholm Natur & kultur (2016)
ISBN: 9789127143708
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Jag längtar efter att läsa den! Jag lyssnade på Elisabeth Åsbrink i måndags när hon pratade om 1947 och köpte boken men jag får vänta till julledigheterna med att läsa för jag slog in den till julklapp till mig själv...

    SvaraRadera