onsdag 14 december 2016

Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden

Energin räckte inte till hela året ut, så jag tillbringar några dagar på soffan här hemma. Just nu orkar min hjärna bara med fluff och då passar det ju utmärkt med lite julfluff.

Jag har läst Jenny Colgans tidigare böcker om bageriet på den lilla orten Polbearne i Cornwall. Den första boken Det lilla bageriet på strandpromenaden yckte jag var riktigt trivsam och jag blev lite kär i den tama lunnefågeln Neil. Den andra boken Summer at Little Beach Street Bakery var mer än lovligt tramsig, så jag trodde faktiskt inte att jag skulle läsa den här, men när jag hittade den på snabblånehyllan på bibblan fick den följa med hem i alla fall.

Och jag tycket att det fungerar bättre nu igen i bok tre. Polly och Huckle myser på i sin fyr och Polly bakar konstiga engelska julkakor, som antagligen inte alls är goda. Neil visar inga tecken på att vilja ha ett mer ävenentyrligt liv än det som tamfågel med fri tillgång på croissantsmulor. Så för författaren in en del förvecklingar som ställer till det en stund - några missförstånd, lite familjetrassel, en gnutta fnurr på kärlekstrådarna, men det hela slutar förutsägbart, romantiskt och rart.

Julstämningen är ganska hög i boken och jag tror att det var ungefär det här jag behövde nu. Det slumpade sig så att jag både läste pappersversionen, e-boksversionen och lyssnade på ljudboken om vartannat. Jag testar nämligen Storytel och upptäckte en natt när jag inte kunde sova att jag kunde läsa e-boken på telefonen och kunde då fortsätta att läsa utan att tända lampan och störa min man. Dessutom kunde jag lyssna på den när jag gick en promenad. Bra sätt att maxa läsningen!

Jag kryssade "With a red cover" på min sommarbingobricka som jag har kämpat på med ända tills nu, då detta blev sista krysset.

Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden
Författare: Jenny Colgan
Förlag: Massolit (2016)
ISBN: 9789176792483
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

7 kommentarer:

  1. Tänkte försöka läsa båda de senare böckerna nästa år, den ena på sommaren och den andra vid jul. Nu är jag beredd på att andra delen kanske är tramsig, men jag ska försöka ha överseende med det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså, båda är tramsiga men tvåan (sommarboken) är värst;)

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, ibland är det precis sådant här man behöver.

      Radera