torsdag 29 december 2016

Kalldrag

Rec.ex. från författaren 
och Hoi förlag - tack!
Jag läste Kalldrag av Markus Sköld kring allhelgonahelgen när jag utmanade mig själv att läsa några läskiga titlar. Det är inte min favoritgenre precis. Jag är ju en fegis.

Men jag träffade författaren på bokmässan och han var väldigt trevlig. Dessutom är jag ju uppvuxen i Bergslagsbyggd och kände mig nyfiken på en bok som utspelades i den miljön.

Boken handlar om Therese som flyttar med sin man John och sin dotter Sara till brukssamhället Gränshammar i Bergslagen. John har fått arbete som VD för Gränshammars stålindustri och själv har hon ändå tröttnat på sitt jobb i Stockholm. Hon hoppas att nystarten ska ge henne en chans att komma på vad hon vill göra med sitt liv.

Men livet i Gränshammar blir inte så rogivande som hon hoppats. Märkliga saker börjar hända i huset och Therese känner sig inte välkommen vare sig i huset eller i samhället. John blir mer och mer engagerad i jobbet och är sällan hemma.

Therese får höra talas om gruvans mörka historia som berättar om en gruvarbetare som blev galen och slog ihjäl fyra av sina kamrater med en gruvhacka. Han försvann sedan in i berget och sågs aldrig till igen. Sedan dess har det berättas historier om att folk har sett hans våldnad. Hon börjar forska kring händelserna i gruvan och hon förstår snart att alla som har kommit i kontakt med gruvan eller direktörsvillan på något sätt har dött. Hon blir skräckslagen och försöker tala med sin man, men han tar det inte på allvar trots att fler och fler otäcka saker händer i och kring huset.

Det här är en bok om onda väsen och osaliga andar. Den har en smygande otäck känsla och jag blev riktigt rädd ett par gånger. Bortsett från spökhistorien är det också en intressant skildring om att flytta till en liten ort, om att vara ny i ett samhälle och om svårigheten att passa in. Jag är glad att jag läste den och jag är tacksam för att jag läste den i fullt dagsljus ;)


Kalldrag
Författare: Markus Sköld
Förlag: Hoi (2016)
ISBN: 9789176970065
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Den har jag med tyvärr har jag inte läst den än men det kommer väl.

    SvaraRadera
  2. Det är roligt hur olika det kan vara :) Tyckte inte den var speciellt otäck, men jag är nog ganska härdad vid det här laget :) Bra var den i alla fall.

    SvaraRadera