fredag 2 december 2016

Vänd dig inte om

Rec.ex. från författaren via Kult PR - tack!
Tove Alsterdals deckare Vänd dig inte om är högklassig spänningsläsning. Jag fullständigt slukade den här boken en lördag för några veckor sedan.

Boken utspelas i det till synes lugna exklusiva bostadområdet som byggts i parken vi det gamla mentalsjukhuset Beckomberga.

Idyllen bryts när en man blir knivhuggen till döds på sin väg hem från affären. Hans före detta hustru grips misstänkt för mordet. De har en otrevlig skilsmässa bakom sig och det faktum att hon följde efter honom den kvällen talar inte till hennes fördel. En romsk kvinna som satt utanför butiken och tiggde är det enda vittnet, men hon står inte att finnas någonstans. Oron och rädslan i området ökar när några småpojkar hittat skelettdelar i en skogsdunge och alla resurser sätts in av polisen för att lösa de båda fallen.

Tove Alsterdal lyckas med konststycket att kombinera en viktig historielektion om Beckomberga som ligger skrämmande nära i tiden, med ett nedslag i en nutid som visar sina fulaste sidor när boken tar  med oss in i den värld där EU-migranter försöker skapa sig en dräglig tillvaro. Detta vävs in en en spännande deckarhistoria med flera riktigt bra personporträtt. Det är riktigt snyggt. Och bra!

Jag har tidigare läst Låt mig ta din hand av samma författare och rekommenderar båda böckerna varmt.

Vänd dig inte om
Författare: Tove Alsterdal
Förlag: Lind & Co (2016)
ISBN: 9789174616002
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Kul! Jag har inte läst något av henne, men blir riktigt sugen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att hon är riktigt bra! Det finns åtminstone en bok till av henne vad jag vet.

      Radera
  2. En riktigt bra bok! Önskar dig en trevlig andra advent :)

    SvaraRadera