tisdag 29 maj 2018

Bara du

Rec.ex. från Forum - tack!
Bara du av Ninni Schulman är en riktigt obehaglig roman om en kärlekshistoria som till er början verkar helt perfekt,  men som sakta men säkert leder fram mot en katastrof. Det är svårt att skriva om den utan att avslöja för mycket om handlingen, så jag ber om ursäkt om jag spoilrar för någon här.

När Iris träffar Pål blir hennes lite trista vardag som frilansande formgivare mycket trevligare. Hon har tröttnat på dejting-appar och besvikelser och kan näsan inte tro sin lyckan när hon träffar en man som verkar i det närmaste perfekt.

Pål är varm, kärleksfull och uppmärksam. Han spelar inga spel, utan visar tydligt att han vill ha henne och en seriös relation. De kastar sig in i ett förhållande som stänger ute resten av världen.

Så småningom börjar lyckobubblan att krackelera lite när Iris börja må alla sämre. Hon vill inte erkänna det för någon, men hon har alltid varit rädd för att den psykiska sjukdom som finns i hennes familj ska drabba även henne. Men hon har ju också rent kroppsliga besvär - vad kan det vara som hon drabbats av. Pål verkar inte skrämmas av hennes åkommor utan finns ständigt där vid hennes sida. Tills slut börjar Iris känna att den ständiga omsorgen kväver henne och hon börjar också misstänka att allt inte står rätt till med Påls till synes perfekta fasad som omtänksam pojkvän.

Jag har inte tidigare läst någon av Ninni Schulmans spänningsromaner, men det kan jag absolut tänka mig att göra. Den tryckande och klaustrofobiska känslan i Bara du är mycket effektivt skriven och även om jag ganska snart misstänker hur saker och ting står till, är det fortfarande mycket spännande att läsa sig fram till avslöjandet och upplösningen.

Bara du
Författare: Ninni Schulman
Förlag: Forum (2018)
ISBN: 9789137150703
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag har inte heller läst något av henne tidigare, men blev nyfiken på den här, och tyckte om den. Trots att man anar vad som pågår vet man ju inte säkert, och det gör det så spännande.

    SvaraRadera