torsdag 17 maj 2018

Nej och åter nej

Rec. ex. från W&W - tack!
Det är förstås ingen slump att det är recensionsdag idag den 17 maj för boken Nej och åter nej av Nina Lykke.

I bokens centrum finns Ingrid och Jan. De lever ett stabilt, men ganska ospännande liv i Oslo. De har varit gifta länge och uppfostrat två söner som borde ha varit utflugna för länge sedan, men som uppskattar barndomshemmets bekvämligheter. Ingrid arbetar som lärare, men har på senare tid tröttnat på både elever och kollegor. Dessutom irriterar hon sig mer och mer på att sönerna behandlar hemmet som ett hotell och frustrationen växer sig allt större. Ingrid känner att det behövs en förändring, men hon vet inte hur det ska gå till. Hon har hela sitt liv varit en person som alltid har varit tillmötesgående och aldrig har kunnat säga nej.

Jan har precis utsetts till departementschef och satsar allt på jobbet. Han är egentligen inte missnöjd med sitt äktenskap även om han ibland är lite trött på Ingrids inrutade rutiner. Han kan inte låta bli att lockas av kollegan Hanne, när hon börjar visa intresse för honom. Hon är femton år yngre och härligt spontan. Men är det värt att riskera äktenskapet för Hannes skull?

Hanne hade kanske inte planerat att inleda ett förhållande med sin mycket äldre chef, men hon känner att alla runtomkring henne gifter sig och skaffar barn och själv har hon hittills inte lyckat träffa någon vettig man i sin egen ålder. Frågan är om hon verkligen vill ha Jan om han inte längre är lite ”förbjuden”?

Dessa tre personer och relationen dem emellan blir till en väldigt underhållande läsning i Nina Lykkes händer. Jag läste någonstans att boken är skriven som en satir över den moderna människans bortskämdhet och eviga jakt på det där gräset som alltid är grönare någon annanstans. Jag fångas särskilt av beskrivningen av Ingrid i början av boken – den där känslan av instängdhet, omvärldens förväntningar och oförmågan att veta hur man ska förändra sin situation. Jag får erkänna att jag bitvis känner igen mig mycket i det. Men jag tror inte att Ingrids ”väg ut” är något för mig, även om den är mycket rolig (och lite sorglig) att läsa om. Jag gillar att författaren inte skriver ett tillrättalagt slut där alla lösa trådar knyts ihop, utan hon lämnar sina karaktärer mitt i de val de har gjort.


Nej och åter nej är verkligen intressant och roande läsning och en verkligt smart skriven relationsroman. Boken är nominerad till Årets bok 2018.

Nej och åter nej
Författare: Nina Lykke
Förlag: Wahlström & Widstrand (2018)
ISBN: 9789146234845
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

3 kommentarer:

  1. Den här boken syns verkligen överallt nu! Innehållet låter som att det passar mig, men som alltid när en bok syns överallt så blir jag lite mätt och rätt osugen på att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis och kan själv känna då. Du får se sen om ett tag om du fortfarande är sugen på att läsa.

      Radera
  2. Nu har jag läst den här boken som du tipsade om och tycker att det är den bästa jag läst på länge. Håller med dig om att slutet är perfekt genom att det är så oväntat.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera