onsdag 30 maj 2018

Den lilla bistron i Bretagne

Rec.ex. från Bazar förlag - tack!
Den lilla bistron i Bretagne av Nina George handla om den tyska hemmafrun Marianne som plötsligt en dag får nog och hoppar i floden Seine under en semester i Paris. Till sin bestörtning är det någon som räddar henne - det var ju inte alls så hon hade planerat det. Och att återvända till sin man och deras inrutade liv har hon inte alls lust med. På sjukhuset får hon av en slump ingivelsen att bege sig till en liten by i Bretagne. Hon talar knappt någon franska alls och hon vet inte vad hon ska göra när hon kommer fram.

Men saker och ting verkar ordna sig för Marianne och innan hon vet ordet av har hon både bostad och arbete på byns lilla bistro. En är samlingsplats för innevånarna och i byn finns en hel del färgstarka karaktärer. Långsamt finner Marianne sin livslust igen och tar både byn och dess innevånare till sitt hjärta.

Jag har tidigare läst Den lilla bokhandeln i Paris av samma författare, som jag tyckte väldigt mycket om (min recension blev till och med blurbad) och det är klar att det är svårt att toppa det. Uppföljaren är i och för sig också charmig, men jag blir inte lika förtjust i den. Jag tror att det kan ha att göra med att författaren vill lite för mycket. Det är inte bara Mariannes nystart som får ta plats i boken, utan det är väldig många livsöden och relationstrådar som är igång samtidigt och jag tycker inte att det blir helt lyckat. Att välja ut ett par olika parallella berättelser och få dem lite mer på djupet hade jag nog föredragit. Jag kan också tycka att det går lite väl "snabbt och lätt" för Marianne när allt faller på plats. Det gör att berättelsen känns lite "grund" - men det kanske bara jag som är cynisk.

Men med detta sagt så gillar jag flera saker med den här boken, till exempel att den handlar om en lite äldre kvinna som på många sätt får (eller kanske snarare tar sig) en andra chans. Hon hittar tillbaka till en person där hon är mer sann mot sig själv och hon vågar säga hur hon vill ha saker och ting, till exempel sexuellt, och det är fint att författaren "skriver" Marianne på ett sådant sätt.
Miljön i boken är en annan sak som jag tycker väldigt mycket om. Jag har aldrig varit i Bretagne, men bli väldigt lockad att åka dit av den här berättelsen. Beskrivningarna av mat är också helt makalösa! Maten och bistron blir den centrala punkt som förenar människorna i byn och som håller samman den här berättelsen.

Den lilla bistron i Bretagne
Författare: Nina George
Förlag: Bazar (2018)
ISBN: 9789170285066
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

6 kommentarer:

  1. Jag skall börja med att läsa Den lilla bokhandeln i Paris, så får vi se sedan. Jag gillar ju böcker som utspelar sig i Frankrike, men ännu mer när de är skrivna av franska författare.

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att du tyckte så... Jag satt och retade mig på alla dessa människor vars problem var i det närmaste identiska och att jag inte fick komma närmre några få. Det blev varken hackat eller malet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte din kopp te heller? Jag blev lite besviken faktiskt.

      Radera
    2. Jag upptäckte att detta är en tidigare bok (2010) så det skulle ju kunna vara en förklaring. Alla dessa människor, som jag inte visste vilka de var, gjorde mig bara förvirrad :)

      Radera