torsdag 18 oktober 2012

3 på 3: Little Bee

Jag är ju med i Pocketlovers "tre på tre"-utmaning. Jag valde tre böcker på temat djur och sista boken ut blev Little Bee av Chris Cleave.

Little Bee flydde från Nigeria när hon var 16 år till England och tillbringade två år inlåst på en flyktingförläggning. När hon kommer ut från förläggningen söker hon upp de enda personerna  hon känner i England - Andrew och Sarah O'Rourke - ett par som hon träffade på en strand i Nigeria under otäcka omständigheter.

När Little Bee dyker upp hos Sarah har Andrew precis tagit sitt liv. Sarah försöker få ordning på sin tillvaro och ta hand om sin son. Andrew hade under en längre tid mått mycket dåligt och allt tog sin början den där dagen på stranden i Nigeria.

När kvinnorna möts igen rullas historien om vad som hände på stranden och under tiden efter bit för bit. Det är en otäck och skrämmande berättelse som verkligen känns i hela kroppen. Historien berättas ömsom av Little Bee och ömsom av Sarah. Mitt i allt det hemska är Little Bees betraktelser av England och kulturkrockarna väldigt roliga.

Författaren har lyckats att skriva en bok om förfärliga saker som lämnar mig som läsare med en varm känsla - vänskapen som växer fram mellan Sarah och Little Bee, relationen mellan Little Bee och Sarahs lilla son (som i hela boken är klädd i en Batmandräkt), Little Bees hemlängtan och längtan efter sin familj.

Jag tyckte mycket om den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar