söndag 14 oktober 2012

Flickan vid glastornet

Jag fick Flickan vid glastornet av Erika Vallin via Booked - tackar!

12-åriga Asrin har förlorat sin föräldrar i en bilolycka och bor sedan ett år tillbaka hos sin farmor. En dag tar farmodern med henne till en matteklubb i ett mystiskt gammalt hus. Asrin förstår inte alls vad hon gör där, men hon träffar Lima och Max och snart dras de in i ett spännande mysterie där de inte är säkra på vad som är verkligt och vad som inte är det.

Det är mystiska försvinnanden, det är parallella världar, det är övernaturliga inslag och ett rasande tempo. Jag tycker att jag känner igen mycket i den här boken. Inte i handligen precis, men i stämningen. Jag tänker lite Maria Gripe, lite Harry Potter, lite DaVinci-koden, lite Fem-böcker och en liten släng av Cirkeln ;)

Något med bokens stil är lite forcerat, men jag kan inte helt sätta fingret på vad det är. Kanske är det allt "kompisande" mellan Asrin och hennes farmor, kanske är alla tillkrånglade namn, kanske är det att författaren vill få in väldigt mycket i den här boken och ibland blir det lite väl rörigt.

Hursomhelst är det väldigt spännande och jag läser vidare för att få veta hur det ska gå. Det här är första delen i en triologi om Speglarnas hemlighet och jag kommer säkert att läsa fortsättningen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar