måndag 24 februari 2014

Ulven

Erik är snyggast på skolan, men han bryr sig inte om tjejerna som gärna skulle vilja vara tillsammans med honom. Faktum är att han inte bryr sig speciellt mycket om någon annan, utom sig själv. Sedan börjar Angelica på skolan. De blir ett par, men ganska snart spricker förhållandet.
Erik blir som besatt av tanken på att hämnas på Angelica och en otäck tanke föds hos honom. En våldtäktsman härjar i staden. Kanske kan Erik härma våldtäktsmannens tillvägagångssätt och skylla allt på den som kallas Ulven.

Huvudpersonen Ulven är en synnerligen otrevlig bekantskap. Det finns faktiskt nästan inga försonande drag hos honom. Han släpper ingen nära och de vänner han omger sig mer ett "entourage". Hans relation till mamman och brodern är i den närmaste likgiltig. Författaren ger små glimtar ur Eriks barndom och vi förstår att bröderna har vuxit upp i ett hem där pappan misshandlade mamman och det är troligt förklaring till hans känslokalla personlighet.

Det är en obehaglig stämning i hela boken. Redan av baksidestexten får vi veta att Erik är ute efter hämnd, så jag vet ju att något obehagligt kommer att hända. Frågan är bara vad och när. Parallellt löper historien om våldtäktsmannen som ger sig på flera unga kvinnor.
Den här utgåvan var lite olyckligt textsatt och det störde tyvärr läsningen lite. Stundom tyckte jag att det var en del upprepningar, men det var riktigt spännande hela tiden. Jag listade ganska tidigt ut vem Ulven var, men det gjorde ingenting - jag läste ändå med andan i halsen hela tiden!

Jag var lite nervös för att läsa den här boken eftersom författaren Helen Lindholm är en av mina bloggambassadörskollega med bloggen Läsa & Lyssna. Jag ville så gärna tycka om den. Så det är väldigt roligt att kunna säga att jag verkligen gjorde det (ja, eller tycka om är kanske fel ord när det gäller en så pass otäck berättelse, men ni förstår vad jag menar). Ulven är en riktigt obehaglig och spännande bok.

Ulven
Författare: Helen Lindholm
Förlag: King ink (2013)
ISBN: 9789186937058
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar