söndag 16 december 2018

Julkortis 16: Hej syster


Titel och författare: Hej syster: en personlig berättelse om flykt och mellanförskap av Navid Modiri

Varför läste jag den? Jag lyssnade efter tips från flera vänner och bokbloggare.

Vad handlar den om? Författarens brev till en kvinna som han träffade på Malmö central när flyktingvågen från Syrien nådde Sverige. Han kände ett systerskap med henne, han kände igen sig och en lång rad tankar bubblade upp som tog sig uttryck i först ett brev och sedan i en bok i brevform. Om svårigheten att anpassa sig till ett nytt land och om att aldrig riktigt känna sig hemma.

Vad tyckte jag? Jag tyckte väldigt mycket om den! Den berör, utmanar och väcker tankar. Det är en naken och personlig bok och jag rekommenderar att man lyssnar på författarens egen inläsning. Jag tycker inte så mycket om ljudböcker, men tror att den här boken inte hade blivit lika stark för mig om har hade läst den.

Ett inlägg i serien #julkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Hej syster: en personlig berättelse om flykt och mellanförskap
Författare: Navid Modiri
Förlag: Bokförlaget Forum (2017)
ISBN: 9789176517376
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar