lördag 29 december 2018

Övergångarna och De svarta liljorna

Jag fick boken De svarta liljorna av Andreas Kundler och Lisa Linder skickad till mig som obeställt rec.ex. och upptäckte att det var andra delen i en urban fantasy-serie för slukaråldern. Så jag blev ju helt enkelt tvungen att leta upp den första boken Övergångarna först.


I centrum finns Anton som precis förlorat sin älskade morfar i en bilolycka och efter begravningen dyker en främling upp och vill tala med Anton. Antons morfar har berättat sagor om dödsriket Verdisia och nu påstår mannen att det finns på riktigt. Och vem är den mystiska flickan Elsie?

 I den första boken myllrar det vålnader, hemliga agenter och en mystiskt tunnel. I andra boken finner sig Anton och Elsie mitt i en befrielsekamp ledd av motståndsrörelsen De svarta liljorna.
Rec.ex. från Rabén & Sjögren  - tack!
Det är svårt att berätta om böckerna utan att avslöja för mycket av handlingen, men det här är startskottet för en riktigt spännande, och ibland ganska otäck, berättelse som tar sin början i vår värld men som sedan fortsätter in i en annan mystiskt värld. 

Det här är verkligen böcker att sluka - de har spänning, starka känslor och ett stort läsdriv. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen när den kommer. Rekommenderas! 


Övergångarna
Författare: Andreas Kundler och Lisa Linder
Förlag: Rabén & Sjögren (2017)
ISBN: 9789129704075
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

De svarta liljorna
Författare: Andreas Kundler och Lisa Linder
Förlag: Rabén & Sjögren (2018)
ISBN: 9789129708448
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar