tisdag 18 december 2018

Julkortis 18: Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd


Titel och författare: Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd av Rachel Joyce

Varför läste jag den? Hittade den i bokbyteshyllan på jobbet och den passade på rutan "en bok om att sticka iväg" i sommarbingot.

Vad handlar den om? Om Harold som promenerar från södra England till Skottland i sin gamla seglarskor för att säga förlåt och farväl till sin gamla kollega Queenie som är döende i cancer. Harold får ett brev av henne och känner starkt att han måste göra något, så en dag börjar ha gå och fortsätter och fortsätter - till sin frus förtvivlan! Den äldre vandrade mannen väcker så småningom uppmärksamhet där han går han finner sig stundom i en del ganska märkliga situationer.

Vad tyckte jag? Lite småmysig och trivsam läsning. Ibland gränsar berättelsen till absurd, men mest är den vemodig och varmhjärtad.

Ett inlägg i serien #julkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd
Författare: Rachel Joyce
Förlag: Norstedts (2013)
ISBN: 9789113049212
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Det här är en bok som jag tror att jag har läst men ändå är jag inte helt säker på det. Händer mig lite då och då ... :)

    SvaraRadera