tisdag 4 december 2018

En sekund är jag evig

Rec.ex. från Historiska Media - tack!
Jag fick tillfälle att prata med Maria Gustavsdotter på årets Bokmässa. Då berättade hon om sin nya roman En sekund är jag evig och jag kände på en gång att det var en bok för mig. För det första utspelas den i Lund, för det andra är huvudpersonen en bibliotekarie och för det tredje har den en parallellhistoria i historiskt tid. Så jag läste ut den på direkten när den landade här hemma i brevlådan och i god tid innan recensionsdag. Men så hände något och jag glömde helt av att skriva om boken. Förargligt!

Boken handlar alltså om bibliotekarien Birgitta som efter sin mors död åker till Lund för att städa ut moderns lägenhet och ordna med begravningen. Hon blir dock märkligt handfallen inför allt det praktiska och ägnar istället dagarna åt att läsa sin pappas gamla släktforskningspapper som hon alltid tyckte att han ägnade för mycket tid åt när han levde.

Men jämna mellanrum ringer hennes bror och tjatar om en gammal värja som ska vara mycket värdefull. I övrig är han inte intresserad av att hjälpa till med dödsboet. Värjan, som fadern tror är tillverkad på från 1700-talet, har en spännande bakgrundshistoria men ingen vet hur mycket sanning det finns bakom den.


Parallellt med den nutida berättelsen får vi också läsa om Annikas liv på landsbygden utanför Lund år 1717. Hon lever ett hårt och fattigt liv och hennes mors nya man gör livet svårt för henne.  När modern dör kan hon inte stanna i hemmet längre, men möjligheterna för en ensam, ung flicka på den här tiden är inte många. Men Karl XII är i Lund och rekryterar soldater till sin armé och Annika ser en möjlighet. Det är dock både ett svårt och farligt alternativ.

Jag tycker om både den nutida och den historiska berättelsen i den här boken, men författarens styrka är inte hel oväntad den historiska delen. Hon skriver ett fint porträtt av Annika och berättar om en spännande bit svensk historia. Här finns stor omsorg om detaljer, både vad gäller vardagslivet och i skildringen av armé-miljöerna.

Både Birgitta och Annika skildras trovärdigt ur sina respektive tiders perspektiv och det finns gemensamma nämnare mellan de två kvinnorna, trots de olika förutsättningarna de har haft i sina liv. 

Jag rekommenderar varmt den är romanen!

Jag har tidigare läst Ulrikas bok, Katarinas bok, Ebbas bok och Ylvas bok samt Helenas hämnd och Den gyllene hårnålen av samma författare.

En sekund är jag evig
Författare: Maria Gustavsdotter
Förlag: Historiska Media (2018)
ISBN: 9789175457215
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar