onsdag 19 december 2018

Julkortis 19: Där vägarna möts


Titel och författare: Där vägarna möts av Tommi Kinnunen

Varför läste jag den? Finland var temaland på Bokmässan 2017 (hmmm ...) och jag tänkte att jag skulle läsa någon deltagande finsk författare och hade hört gott om Tommi Kinnunen.

Vad handlar den om? Om en by på landsbygden i Finland i början av 1900-talet, om en egensinnig barnmorska som inte bryr sig om vad andra tycker om henne, om en man med en tung hemlighet, om en familj som tiger, om starka kvinnor i tre generationer och om att hemligheten i dåtid hinner i kapp i nutid.

Vad tyckte jag? Det här är precis min typ av bok. En rejäl familjekrönika med starka kvinnoporträtt. Lågmält och finstämt. Jag tycker också mycket om Kinnunens lite sparsmakade berättarstil med det finska vemodet som klangbotten.

Ett inlägg i serien #julkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Där vägarna möts
Författare: Tommi Kinnunen
Förlag: Norstedts (2016)
ISBN: 9789113077024
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer: