fredag 28 december 2012

Baddaren

Konstnärsparet Pelle och Maja har allt man kan begära - till och med en egen ö med ett slott i charmigt förfall där de har plats att skapa. Men Maja känner sig fången och rastlös. Hon tillbringar mest dagarna med att sova på schäslongen i sin ateljé istället för att skapa. Relationen till den mycket äldre, och konstnärligt mer framgångsrike, maken är inte heller så bra. Hon bestämmer sig för att återuppta sitt gamla sommarjobb som simskolelärare och startar en simskola för vuxna på ön.

Det är bara tre personer som anmäler sig och när den udda gruppen samlas skapas en ny dynamik på slottet.

Baddaren av Emma Hamberg var inte riktigt lika bagatellartad som jag trodde när jag började läsa den. Det är en riktigt charmig historia om ensamhet, relationer och om att våga vara sann mot sig själv. Trevlig läsning.

2 kommentarer:

  1. Precis så kände jag också när jag läste den - att den var mycket djupare än vad jag trott. Jag gillade den, mysig och underhållande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får man omvärdera, men det är roligare åt det hållet :)

      Radera