söndag 30 december 2012

Vända blad

Jag fick med mig Vända blad av Julie Jézéquel (Sekwa) från bokbytarhyllan på jobbet. Jag visste ingen om boken eller författaren och hade därför inga särskilda förväntningar på den. Men oj, vilken trevlig läsning!

Clara Tallane är en framgångsrik och uppskattad manusförfattare i TV-branschen, men då hon i ett vredesutbrott välter ett skrivbord i knät på sin producent blir hon i princip bannlyst i branschen.
Hon måste hitta ett nytt sätt att försörja sig och lägger ut en annons på Internet där hon erbjuder sina tjänster som spökskrivare.
När fabriksdirektören Bertrand Rosier kontaktar henne tror hon att det ska bli ett ganska trist uppdrag - vad kan väl en fabriksdirektör ha att berätta. Uppdraget blir dock ett helt annat. Rosier vill att hon ska skriva berättelsen om hans liv så som det kunde ha varit.
Tveksamt tar hon uppdraget och det blir på många sätt svårare än hon någonsin hade trott. Hon lär inte bara känna Rosier, men får också nya insikter om sig själv och vem hon skulle vilja vara.

Jag känner mig både upprymd och vemodig när jag lägger ifrån mig den här boken. Stämningen, personporträtten, språket - allt klaffar. Och jag är verkligen en läsupplevelse rikare!

2 kommentarer:

  1. Jag har läst om den här boken hos många bloggare och jag blir alltid sugen. Tack för att du påminner mig!

    SvaraRadera