söndag 30 december 2012

Rekordvinnaren

Jag har ju glömt att blogga om boken Rekordvinnaren av Pieter Tham. Det var ju den boken jag fick av en kommunikationsbyrå och där omslaget var formulerat som ett personligt brev till mig, som om det var jag som hade vunnit en storvinst.

Nu var det tyvärr inte så (och inte heller vann jag en krona ens på Trisslotten som också fanns med i försändelsen), utan rekordvinnaren är bokens huvudperson Jacob Niller. Han får besked om att han har vunnit en kvarts miljard och boken handlar om vad som händer sedan. Jacob Niller är inte en särskilt sympatisk person och en rekordvinst ändrar förstås inte på det. Däremot förändras bilden andra har av honom och det finns gott om personer som gärna vill dra nytta av hans nyvunna förmögenhet. Det dyker till exempel upp en tidigare okänd halvbror och det är väl ändå för lägligt för att vara riktigt trovärdigt, det tycker till och med Niller.

Ja, det hela är en ganska dråplig historia, kanske något i stil med Paasilinna eller Jonas Jonasson, men inte med samma finess eller humor. Att kalla det en spänningsroman tycker jag är att ta det får långt, även om den marknadsförs så.

En historia, inte helt utan förtjänster, som bekräftar gamla sanningar om att pengar inte köper lycka och att de tenderar att få människor att visa sina sämsta sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar