lördag 29 december 2012

Tigerkvinnan

Av någon anledning har jag lite svårt för Katerina Janouch (bara som mediepersonlighet så klart, jag har ju ingen aning om hur hon är privat) och får för mig att jag också har svårt för hennes böcker. Men när jag tänker på saken så har jag faktiskt tyckt om alla böcker jag har läst av henne. Böckerna om barnmorskan Cecilia Lund är riktigt trevlig läsning.

Tigerkvinnan är den fjärde delen i romanserien. Cecilia och hennes man väntar nu sitt femte barn tillsammans. Arbetet på förlossningen är tungt men Cecilia vill arbeta så länge hon kan, även om det sliter på henne att balansera både jobb och familj. Hennes båda systrar har sina problem och dessutom börjar deras mors alkoholproblem bli mer och mer påtagliga.

Mitt i detta dyker ett brev utan avsändare upp hos Cecilia och i brevet ligger boken "Det femte barnet" av Doris Lessing. En obehaglig bok för vem som helst, men inte minst när man själv är gravid. Kort senare börjar Cecilias mor få märkliga brev till sin tidningsredaktion. Hänger händelserna ihop och är det verkligen någon som vill dem båda illa?

Visst är det spännande att följa hur händelserna i boken vecklar ut sig och den kryptiska gåtan får sin lösning, men det jag tycker allra bäst om i den här romanserien är relationsbeskrivningarna och skildringen av Cecilias vardagsliv med arbete och familj. Det känns uppriktigt och äkta.

De tre tidigare delarna i serien heter Bedragen, Systerskap och Hittebarnet.

Av samma författare har jag även läst Sommarbarn, Anhörig och Dotter önskas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar