onsdag 5 december 2012

Böcker om böcker: novembersammanfattning

Då har novembers läsmånad också passerat och jag har fått in länkar från nästan alla som deltar i utmaningen "Böcker om böcker". (Mirthful - är du med oss?) Dags för en sammanfattning:










Hanneles bokparadis har funderat på vilken bok hon skulle vilja ha med sig på en öde ö - om hon bara fick ha med sig en enda. Västerlandets litteratur (1960) av John Boynton Priestley ligger tydligen bra till, men med risk för att skapa stor läsfrustration ;)





Violens boksida bloggade en läsrepris (helt enligt reglerna), nämligen Böcker som samtalar av Lena Kjersen Edman  - en inspirerande bok om intertextualitet. Härlig läsning för litteraturälskare.









En repris blev det också för Bloggbohemen som dammade av ett gammalt blogginlägg om Bokcirkelns bekännelser av Elisabeth Noble. Tyvärr blev hon lite besviken på att den inte handlade så mycket om bokcirklande som om relationsproblem.








Flickan och böckerna läser böcker om bibliotek (och därmed om böcker så klart!) för att skriva en uppsats i ämnet. Snacka om att gå "all in" ;)
Den mysrysliga boken hon läste denna månad heter Murder Past Due av Miranda James. Hon tar gärna emot tips om böcker som utspelas på bibliotek eller har någon annan koppling till bibliotek.







Kanske kan Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansom passa in i ämnet? Det var mitt val denna månad. En dråplig historia om en bokbuss som sett sina bästa dagar och ett helt biblioteks böcker som kommit på vift.









Mimmimarie tyckte inte att boken ovan var något vidare, men en bok som hon gillade och som också passar i bibliotekstemat är Resa i tysta rum av Per Wästberg, Anita Theorell och Hans Hammarsköld. En bok som handlar om okända svenska slottsbibliotek.








Bokföring enligt Monika har läst något så annorlunda som sci fi i bokmiljö. Låter det lockande? Då ska du kolla in Var är Jane Eyre? av Jasper Fforde.










Bokhyllan i pepparkakshuset läste dokumentärromanen Bokhandlaren i Kabul av Åsne Seierstad. Hon konstaterar att den kanske inte handlar så mycket om böcker som om livet i Afghanistan (och livet för kvinnor i synnerlighet), men i den här utmaningen räknas den absolut ändå ;)








Gothiques bokblogg fick kämpa lite med De besatta av A.S. Byatt, men tyckte absolut att det var värt det. En bok som innehåller "lite detektivhistoria, lite skattjakt och massor med dammiga gamla böcker". Låter som något som fler i denna utmaning skulle kunna tänka sig!








Som vanligt kom ännu fler böcker upp på min "att läsa"-lista. Den uppmärksamme kan se att det finns en flik överst här på bokbloggen. Där fyller jag hela tiden på listan med "böcker om böcker" och blogginlägg om dem (fast just idag fungerade det inte alls att uppdatera sidan ...)

I december läser jag Himlens fånge av Carlos Ruiz Safón i den här utmaningen. Vad läser ni?

5 kommentarer:

  1. Här fanns en del boktips ja :)

    Det ska bli intressant att höra vad du tycker om Himlens fånge, den har jag börjat bli riktigt nyfiken på. Själv läser jag Bläckhjärta av Cornelia Funke.

    SvaraRadera
  2. Har precis läst ut den. Så bra tyckte jag!
    Bläckhjärta står i min hylla och väntar.

    SvaraRadera
  3. Härliga böcker! Jag har en idag/igår med :)
    Älskar böcker om böcker!

    SvaraRadera
  4. Jag har läst http://violensboksida.bloggplatsen.se/2012/12/08/9117007-lindgren-astrid-det-granslosaste-aventyret/ i december. Den var bra, intressant.

    SvaraRadera
  5. Många fina tips här måste jag säga!

    SvaraRadera