onsdag 13 april 2016

Dumplin'

Rec.ex. från Lavender Lit - tack!
Dumplin' av Julie Murphy utspelas i den lilla staden Clover i Texas. Där är den årliga skönhetstävlingen Miss Teen Blue Bonnet en stor sak. För Willowdeans mamma är den en extra stor sak eftersom hon är före detta vinnare i tävlingen och ordförande i tävlingskommittén. Då är det inte lätt att vara hennes Dumplin' - hennes överviktiga dotter.

I beskrivningen av den här boken står det att huvudpersonen alltid har trivts med hur hon ser ut, men att hon plötsligt börjar känna sig osäker när den den väldigt snygge idrottskillen Bo som hon gillar, verkar gilla henne tillbaka.

Jag är inte säker på att jag håller med. Visst är Willowdean kaxig och hon får det att verka som att hon inte bryr sig om sin storlek, men när jag läser boken så tycker jag att det är tydligt att det är en attityd och en mask som hon tar på sig. Det finns många, många ställen i den här boken där Willowdean reflekterar över sin storlek, sina kläder, sina matvanor och jämför sig med sina kompisar. Hon har dessutom ett ganska osympatiskt sätt att racka ner på andra människor, något som känns som en försvarsmekanism. För mig är hon inte en person som trivs med sig själv. Men jag gillar Willowdean och jag gillar den här boken.

Det finns flera spännande och starka relationer i boken och ett slags systerskap som är fint skildrat. Jag gillar det lite galna staden i den amerikanska södern med alla sina stereotyper. När Willowdean bestämmer sig för att delta i skönhetstävlingen utmanar hon inte bara sig själv, utan hela staden. Lägg till en stor kärlek till Dolly Parton, en hel del tonårshormoner och lite lagom mycket galenskaper så blir det en riktigt trevlig bekantskap.


Dumplin'
Författare: Julie Murphy
Förlag: Lavender Lit (2016)
ISBN: 9789187879159
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar