torsdag 28 april 2016

Vara Frank

Rec.ex. från Massolit - tack!
Vara Frank av Peo Bengtsson är en bok om en sån där kille som låter saker hända honom. En kille som mest glider med och är ganska nöjd. Frank är gift med Vibeke och han älskar henne. De har en dottern  - Hanna.
Familjen har det bra tillsammans och han är på det hela väldigt nöjd med det. Han jobbar som kock på en bra restaurang i Stockholm och är på det stora hela nöjd med det.

Det finn egentligen inget som säger att han inte också skulle bli nöjd med att flytta hela familjen till Köpenhamn där Vibeke har blivit erbjuden ett toppjobb. De skulle fortfarande vara Frank, Vibeke och Hanna. Han skulle fortfarande kunna jobba på en bra restaurang. Om det inte vore för Mårten ...

För på sistone har Frank börjat misstänka att hans beundran för den nya kollegan är lite mer än bara det. Att han faktiskt är kär i Mårten!

Den upptäckten är inte så problematisk för huvudpersonen som jag som läsare hade trott att den skulle vara. Ja, alltså att han är kär i en annan man efter att aldrig misstänkt böjelser åt det hållet tidigare. Nej, svårigheten ligger i valet - ska ha välja det nya spännande eller det invanda trygga? På ett sätt är det kanske skönt att författaren inte gör större affär av den nyupptäckta homosexualiteten utan låter kärlek vara kärlek. Frank älskar ju fortfarande sin fru - det är bara så att han älskar Mårten också. Och hur ska han välja?

Jag gillar Frank.

Jag gillar Peo Bengtssons sätt att skriva Frank.

Det är svårt att sätta fingret på men i brist på annat ord så är det något "luftigt" i texten och i person- och miljöbeskrivningarna som jag gillar. Det är mitt i vardagen, men utan att vara misär och diskbänksrealism. Det är känslosamt, men utan att dra på fullt ut med pukor och trumpeter. Några delar om Franks ungdomsäventyr på franska rivieran var kanske mindre roliga och förde inte fram handlingen så där värst mycket. Men ibland är boken också roligt. Lite rörande. Och bra!

Jag har tidigare bloggat om Kärleken passerade här en gång av samma författare som jag också tyckte om.

Vara Frank
Författare: Peo Bengtsson
Förlag: Massolit (2016)
ISBN: 9789187783920
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar