tisdag 12 april 2016

Eldbunden

Ta en kärlekshistoria som blir allvar snabbare än den mellan Bella och Edward och en värld full av änglar, hamnskiftare, dryader, älvor, nymfer, spöken och andra mytiska varelser. Lägg till en actionpackad resa för att komma i säkerhet undan ett mystiskt hot och en tillvaro där spelreglerna ändras på oväntade sätt. Ja, då har du historien i Eldbunden av Ylva Lee Lindell på ett ungefär.
Det är en fantasyberättelse som för tankarna både till Twilight (kärlekstriangeln, men minus vampyrer) och Laini Taylors böcker om Önskemånglarens dotter (änglar som inte beter sig som man föreställer sig).

Det finns många märkliga varelser och händelser i den här boken som jag accepterar utan problem för att de fungerar i berättelsen. Jag köper dock inte riktigt kärlekshistorien mellan Mindra och Bastian - det är för mycket och för snabbt! Dessutom talar de här två unga människorna i någon slags nutid stelt och lite gammaldags till varandra när det kommer till kärleksbetygelser. Sedan blir jag absolut tokig på alla händer som dras genom hår/rufsar i hår i den här boken hela tiden! Och allt prat om Mindras hår! Ja, hennes hår är vackert, rött och har betydelse i berättelsen, men hur ofta kan man påpeka det egentligen och vad tillför det berättelsen? Någon måtta får det ju ändå vara.

Jag gillar ganska många saker i den här boken också. Huvudpersonen Mindra har häftigt humör och sätter bokstavligen eld på sig själv, men hon är också en person som står upp för sig själv och det hon tror på. Texten är lite oslipad, men drivet i berättelsen är bra och sidorna flyger fram. Jag blir nyfiken på att läsa fortsättningen på berättelsen om Mindra.

Den här boken läste jag som en del av utmaningen #hyllvärmare2016 och den har stått i bokhyllan sedan bokmässan i september.
Eldbunden
Författare: Ylva Lee Lindell
Förlag: Mörkersdottir (2013)
ISBN: 9789187015977
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar