onsdag 20 april 2016

Veckans tema på Kulturkollo: Nederländerna

Den här veckan har kollot åkt till Nederländerna. De flesta av oss bara i fantasin, men ett par av oss kommer att live-rapportera från Amsterdam i helgen. Utmaningen den här veckan handlar om vad man tänker på när man tänker på Nederländerna.

Det givna svaret är kanske tulpaner och just det skriver Viktoria lite om idag.


Själv skrev jag ett inlägg om ost häromdagen ;)

När jag tänker på Nederländerna så tänker jag också ganska mycket på en sommar som jag tillbringade i Utrecht. Jag tror att det var sommaren -95 och jag läste en sommarkurs i Dutch Culture and Society + lite holländska. Jag kan väl inte påstår att jag har haft särskilt mycket nytta vare sig av de ena eller det andra sedan dess. Dessutom bodde jag tillsammans med ett helt gäng studenter från Spanien (ett par av dem har jag kontakt med fortfarande), så jag tror att jag lärde mig mer spanska än holländska, men det var en riktigt härlig upplevelse. Det var en varm sommar och kursledarna hittade på roliga aktiviteter på kvällar och helger. Jag fick chansen att resa runt lite också - till Amsterdam så klart, men även till Haag och Haarlem. Nu var jag fattig student, så några stora utsvävningar. Inte heller blev det några besök på fina restauranger för att utforska den Nederländska matkulturen, utan det var mest Heineken och patat med majonäs efter utekvällarna.

Jag har inte varit i Nederländerna sedan dess, men jag har en väldigt positiv bild av landet. Vackra hus, spännande historia, fin konst och vänliga och glada människor. Det är nog dags att åka dit igen!

Hittar ni mig på bilden? ;)

3 kommentarer:

  1. Tiden, tiden! Jag har egentligen inge relation alls till Nederländerna, var där som barn men inte på många, många år.

    SvaraRadera
  2. Tulpaner och ost ja, det är väl två saker som dyker upp ganska snabbt :)

    SvaraRadera