måndag 25 februari 2013

Böcker A-Ö: Y

Jag var så nära att komma ikapp i *Malins* bokutmaning Böcker A-Ö, men så kom (ännu mer) sjukdom och annat i vägen och nu ligger jag efter igen. Jag kör en ny taktik och gör veckans bokstav nu och försöker komma ikapp med de andra sedan.

Veckans bokstav är Y. Utmaningen är att nämna en bok, en författare samt en karaktär på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om det är något vi ska testa eller strunta i.
Y är ju en svår bokstav, men vi för se vad jag kan hitta.

Författare på Y:
Den enda som finns i min bokhylla är Rickard Yates som skrivit boken Revolutionary Road - en bok som är långt ifrån feel good.

Bok på Y:
Det krävdes lite klurande, men så kom jag på Ya-Ya-flickornas gudomliga hemligheter av Rebecca Wells. Den var i ropet för ganska så länge sedan och filmatiserades 2002 med Sandra Bullock i huvudrollen. Inte så tokig - vare sig boken eller filmen.

Litterär karaktär på Y:
Det var nog det svåraste, men så kom jag på Ylva-Li i Allra käraste syster av Astrid Lindgren. Det är en av de vackraste bilderböcker jag vet.

4 kommentarer:

  1. Ya-yaflickorna läste jag när jag träffade min man. Han, som inte tar i skönlitteratur med tång (inte till sig själv i alla fall) utan hellre läser om programmering och annat spännande, trodde inte sina ögon när han såg titeln och läste högt ur baksidestexten. Det var det konstigaste han hade varit med om på länge. Nu är han van :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi, hi - jag kan nästan se det framför mig ;)

      Radera
  2. Ya-ya-flickorna har jag ju också läst! Den glömde jag bort när jag skulle välja Y-böcker. :-) Jag har dessutom läst fler böcker av Wells, om jag inte minns fel. Men det var nog innan bloggen för de finns inte uppskrivna.

    Allrakäraste syster har jag nog faktiskt aldrig läst, men det låter som om jag borde göra det. Vore kanske något för Embla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de var nog som mest poppis före bokbloggarnas tid.

      Allra käraste syster är vacker och sorglig. Lilla T gillar den, men kanske allra mest jag :)

      Radera