måndag 4 februari 2013

Jag ringer mina bröder

En del böcker slår man igen och tänker "Ja, det här gillade jag! Men vad handlade den om egentligen?" Så kände jag med Jonas Hassen Khemiris Jag ringer mina bröder. Jag hade mycket gärna sett pjäsen med samma namn som spelas i Malmö just nu, men alla föreställningar är tyvärr helt utsålda.
Det är svårt att förklara handlingen, för det är en löst sammanhållen berättelse där läsaren följer Amor runt i Stockholm på jakt efter en reservdel till en borrmaskin. Det är precis efter att en bilbomb har exploderat i centrala Stockholm och staden vimlar av poliser. Amor anstränger sig för att uppföra sig normalt, men han vet att han har utseendet emot sig och det faktum att han har en kniv i bakfickan kommer inte att göra saken bättre om någon stoppar honom. Mycket av handlingen utspelas i Amors huvud i snabba tankekast och genom brottsstycken av samtal mellan honom och några vänner. Vänner som han förövrigt använder grundämnesförkortningar för att beskriva ;)
 
Jag kan inte beskriva boken så bra känner jag.
Läs den själv vettja'. Det gör du på några timmar - det är en tunn bok.
Jag gillar för övrigt det lilla formatet.
 
 

2 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt lånat hem den men inte läst den än. Fast jag vill!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det dags. Det fungerar nog som amningsläsning ;)

      Radera