måndag 4 februari 2013

Kaffe med musik

När Inez vinner en bussresa till en julmarknad i Tyskland bestämmer sig hon och de tre väninnorna i syjuntan för att åka allihop. De lite äldre damerna är inte så världsvana utan har tillbringat större delen av sitt liv i lilla Brantevik. Ja, utom Svea som nyligen flyttat till Brantevik från Stockholm. Hon är den som varit med i syjuntan kortast tid och den som väninnorna kanske inte känner så bra. Vänskapen sätts på prov och resan får dem att upptäcka nya sidor hos varandra - och hos sig själva-  som de kanske inte hade kunnat ana.
Jag brukar kalla Karin Brunk Holmqvists böcker för mysläsning, för att de är så trevliga. Huvudkaraktärerna är äldre personer som visar att livet inte tar slut för att åren går. Det brukar vara småtrevliga förvecklingar och lyckliga slut. Kaffe med musik håller sig till det konceptet, men den här gången känns det inte riktigt lika mysigt. Är det för att det här är en sämre bok än de tidigare? Nej, det tror jag inte. Kanske är det jag som inte blir lika såld på konceptet som i början. Att det känns lite samma, samma. En stunds underhållning är det i alla fall och det är inte så illa.
 
Jag har tidigare läst Potensgivarna (som är min favorit), Sirila gentlemän sökes och Rosa elefanter av samma författare.

2 kommentarer: