lördag 31 augusti 2024

Sommarutmaning: Läs klart serien - resultat

En av mina sommarutmaningar var fortsätta läsa delar i serier/läsa klart serier jag börjat på.

Jag ville först läsa ikapp i stafettserien Ellens val innan del nio Vägskälet kommer i höst. Jag trodde att jag hade två delar att komma ikapp med, men det visade sig att jag faktiskt hade läst Hemligheten, så där fick jag en bok "på köpet" kan man säga. Jag läste däremot Sommarnätter (båda skrivna av Elvira Berg) och är därmed i fas med den serien och redo för nästa del.

En annan serie som jag inte begriper varför jag inte har läst vidare i är Sara Lövestams böcker om Monika. Nu i sommar läste jag del två Bära och brista och del 3 Nu levande. Jag känner mig riktigt nöjd med detta eftersom det bara finns tre böcker och serien är helt avslutad.

Roy Jacobsens böcker om Ingrid på Barrøya fanns också på önskelistan att läsa vidare. Jag älskade De osynliga, men sen tog det slut. Böckerna kräver sin läsare, så jag läste bara "Vitt hav" den här sommaren och har fortfarande Fartygets ögon och Bara en mor kvar att se fram emot. Kanske är en Roy Jacobsen per sommar lagom?

Jag har också läst Dödsmärkt av Augustin Erba som är den tredje och avslutande delen i serien Den förlorade staden. Den tredje boken om Betty, Käraste vänner av Katarina Widholm, och ytterligare en "trea" med Pianisten vid fjällsjön av Karin Härjegård.

Det hade passat fint att läsa Längst in i skogen, som är del tre i Marie Hermanssons serie som utspelas i Göteborg på 30- och 40-talet, men det hann jag inte med.

Slutligen hade jag också skrivit upp de två sista delarna i Vibeke Olssons böcker om Bricken på läslistan. Det är en så väldigt fin serie, men det är åtta böcker och jag hade inte läst de sista två i serien. Det hann jag inte heller den här sommaren, men nu finns de åtminstone här hemma tillsammans med de andra delarna och jag hoppas snart kunna ta mig an Som skuggan följer ljuset och Stockens färd mot havet också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar