lördag 10 augusti 2024

Temasommar: Hudens avigsida

Hudens avigsida av Jeferson Tenório tilldelades Brasiliens finaste litteraturpris när den om ut 2021. Det är författarens tredje roman, men den första som översatts till svenska. Jag vet inte riktigt var jag hörde talas om den första gången, men när jag hade sett den i flödet tillräckligt många gånger bestämde jag mig för att läsa den.

Bokens berättarröst är den 22-årige Pedro som berättar om sin far Henrique som växt upp i en värld präglad av rasism och fattigdom. Det gäller så väl under barndomen som studentidrott och vidare till yrkeslivet som lärare. Med stor sorg och ilska får vi genom Pedro ta del också av de händelser som ledde fram till den ödesdigra dadeln då fadern stoppades av polisen, enbart på grund av sin hudfärg.

Språket är stundvis lite svårgenomträngligt och vid sidan av berättelsen om pappan berättas flera andra berättelser där hudfärgen har betydelse, och det är många namn och bihistorier som drar uppmärksamheten från grundberättelsen. Det är lite synd, för den är gripande insug och borde absolut kunna få lov att stå på egna ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar