måndag 19 augusti 2024

Temasommar: I midsommarnattens ljus

Jag har läst andra böcker av Jessika Devert som jag har tyckt om, men I midsommarnattens ljus är inte en av dem. Den handlar om fyra kvinnor som bildat en grupp som de kallar "Resesystrar". De sparar och planerar för att kunna åka på weekendresor tillsammans några gånger per år. Det är egentligen bara Minna och Christel som känner varandra från början och de fyra kvinnorna är väldigt olika.

En midsommar bestämmer sig Minna för att bjuda Resesystrarna till sin sommarstuga för att fira en traditionell midsommar och då är också deras respektive och barn välkomna. Dagen blir lyckad på många sätt, men på natten inträffat något som förändrar deras kvinnornas relation för alltid.

Det jag framförallt har svårt för i den för boken är att jag inte tycker att någon av personerna är sympatisk och framförallt Christel är en rent ut sagt förfärlig människa! Deras relation är så konstig - de verkar inte gilla varandra särskilt mycket och på resorna är det alltid någon som kommer i kläm. När den stora vändningen kommer i slutet av boken har jag tröttnat för länge sedan och bryr mig inte särskilt mycket om hur det går.

Har du läst och vad tyckte du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar