måndag 12 september 2016

Aftonland

Rec.ex, från Norstedts - tack!
När Aftonland av Therese Bohman landade i min brevlåda blev jag väldigt glad. Therese Bohman är en säker stilist och jag har läst hennes tidigare romaner Den drunknade och Den andra kvinnan med stor behållning.

I den här romanen är Karolina huvudpersonen, Hon är professor i konsthistoria vid Stockholms universitet och har precis brutit upp från ett längre förhållande.
Trots att hon inte varit riktigt lycklig på länge med den mannen hon lämnat, saknar hon ändå tvåsamheten. Hon rör sig mellan sin slitna lägenhet på söder och jobbet på universitetet. Hon dricker lite för mycket i sin ensamhet där hon reflekterar över de val hon har gjort och funderar på vad livet kan ha ett erbjuda henne nu, vad som är hennes nästa steg,

Hon börjar handleda en doktorand. Först lite motvillig, men snart blir hon involverad, dels hans spännande forskningsresultat om en nästan okänd kvinnlig konstnär, och dels i honom själv. Hon tampas med hur hon ska hantera situationen - både känslomässigt och professionellt.

Aftonland handlar till stor del om ensamhet, men innehåller också en hel del reflektioner om konst och konsthistoria. Och så handlar det om kärlek förstås. Trots att huvudpersonen är ganska frispråkig och inte tvekar att ta för sig t.ex. sexuellt, så känns hon också lite distanserad. Författaren håller läsaren på armlängds avstånd från Karolina och vi får nöja oss med att studera henne lite på avstånd. Kanske på samma sätt som den forskning om apor som Karolina själv har börjat ägna allt mer tid att läsa om, som ett litet sidospår till sin egen akademiska forskning.

Trots distansen tycker jag mycket om den är boken. Jag gillar de humanistiska betraktelserna i den och skildringen av den akademiska världen. Utifrånperspektivet stämmer bra med stämningen i boken och bidrar till en slags dissonans som gör boken till intressant läsning. En annan författare än Therese Bohman kanske hade frestats att göra berättelsen mer tillrättalagd, men risken är då att det blivit förutsägbart och platt. Så inte nu. Och det gjorde Aftonland till riktigt bra läsning för mig!

Update: Aftonland är en av sex titlar som är nominerad till Augustpriset i klassen årets svenska skönlitterära bok 2016.


Aftonland
Författare: Therese Bohman
Förlag: Norstedt (2016)
ISBN: 9789113072364
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken bra recension, du fick mig att verkligen vilja läsa Bohmans bok! Ska genast gå in och reservera den :) Roligt att hitta en bra bokblogg. Gå gärna in och kika på min (som jag precis startat nästan): www.bokkoll.se. Hälsar, Sandra

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att du tittade in!
    Jag kan verkligen rekommendera den här boken.

    Nu ska jag hoppa över till din blogg och kolla :)

    SvaraRadera