tisdag 6 september 2016

Osynlig makt

Rec.ex. från författaren - tack!
Osynlig makt av J.F. Hansson är det första delen i en planerad serie kallad Blodsbandskrönikan. I handlingens centrum finns Marcus Eriksson. Han är kriminalpolis i Malmö och har ett förflutet som elitsoldat i Afghanistan och lider av posttraumatiska stressyndrom.

Han har varit med om fler hemska saker än någon kan föreställa sig, men just som han känner att livet kanske börjar ordna sig får han ett otäckt hotbrev, Hans vänner och poliskollegor Peter och Sara startar en privat utredning.

De upptäcker saker i Marcus förflutna som leder dem till en hemlig organisation med många betydelsefulla förgreningar - både i nuvarande maktcentrum och långt bakåt i historien. Deras agenda är skrämmande och människor är bara spelpjäser i deras plan. Ingen går att lita på utan fienden kan finns mitt bland dem.

Som actionhistoria fungerar Osynlig makt bra. Det är snabb händelseutveckling, spännande cliffhangers, invecklade konspirationsteorier och mysterier att lösa - allt i en stil som liknar DaVinci-koden. Hemliga sällskap med förgreningar bland mäktiga personer långt bak i historien är ett beprövat grepp och kopplingen till en hårdkokt historia i nutid är inte ett nytt grepp, men det är här boken fungerar som allra bäst och har ett rejält läsdriv. Jag läser ett kapitel till, ett kapitel till ...

Men, för det kommer ett men ... Den här boken gör mig lite förbryllad. Ja, eller det som gör mig förbryllad är snarare min reaktion på läsningen för jag är så splittrad - gillar jag det här eller gör jag det inte?
Sist jag kände så här var när jag läste Louise Boije af Gennäs "Stockholmstrilogi". Den kunde jag inte heller sluta läsa, trots att det fanns många saker som jag inte alls tyckte om.

I den här boken finns det ett par saker som jag önskar att författaren hade avstått ifrån. Det första är att - och här kommer en liten spoiler - blanda in något slags reinkarnations-tema där ett par av karaktärerna i boken plötsligt minns något tidigare liv. Det fungerar säkert för vissa läsare, men tyvärr inte för mig. Storyn håller ändå.

Det andra är det coachnings-"lingo" som dyker upp i vissa partier av boken. Referenser till Kay Pollack och meningar som "Han blev tvungen att använda den resterande tiden att med hjälp av affirmationer omprogrammera sitt negativa känslotillstånd ..." känns malplacerade.

Jag hade också lite svårt för sexscenerna. Jag började faktiskt fnissa av alla uttryck som "hennes känsliga yppighet" (vi talar alltså om bröst här), "utsvultna ögon" och "bultande mandom" när det nog var meningen att det skulle vara sexigt.

Jag gillade huvudpersonens sidokaraktärer Peter och Sara. De är ett udda par (fast inte ett par!) som hjälper och stöttar sin vän med alla medel. Det är intressant att lösa hur deras relation utvecklas och hur dynamiken mellan dem förändras. Men att "banka in" personers attribut hos läsaren är sällan lyckat och man kan fundera på hur många gånger det är nödvändigt att nämna hur snygg Sara är, eller hur många gånger Peter säger något på "sin utpräglade finlandssvenska" och vad det tillför berättelsen ...

Trots mina "men" här ovan, så läste jag som sagt vidare i en rasande fart och det är ju inget dåligt betyg för en bok i underhållningsgenren.


Osynlig makt
Författare: J F. Hansson
Förlag: Kräm kommunikation (2016)
ISBN: 9789198314502
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag blev ju inte direkt klokare av den här recension, i alla fall inte när det gäller om jag vill läsa den eller ej :) Känner att jag hade retat mig på samma saker som du. Är inte boken en tegelsten också?

    SvaraRadera